Lov z loděk pohledem rybářské stráže

 

K lovu dravců neodmyslitelně patří i lov z loděk.

Jedná se bezesporu o velmi oblíbený způsob lovu, ale je třeba připomenout pár základních pravidel, tipů a rad:

 

  1. Teď to možná bude překvapení, ale i rybář je povinen se řídit tzv. vodním zákonem č. 114 z roku 1995. Alespoň jeden večer zahoďte pod postel bližší podmínky výkonu rybářského práva a vezměte si do ruky pro změnu tento zmiňovaný zákon.
  2. Zákon č. 114/1995 Sb., určitě ale znají ti, kteří plují s motorem výkonnějším jak 5 koňských sil, protože na plavbu těchto silnějších strojů je zapotřebí vlastnit příslušné oprávnění, udělené po složení tzv. kapitánských zkoušek (vůdce malého plavidla).
  3. Na co se často zapomíná je, že za snížené viditelnosti musí být loď osvětlena světlem bílé barvy v rozsahu 360°. Sníženou viditelností není myšlená pouze mlha, ale zejména tma v nočních hodinách.
  4. I když budete chytat z lodi, je potřeba vzít si s sebou povinné vybavení a mít ho stále při sobě, být řádně zapsán, mít zapsané přisvojené ryby a plnit další povinnosti, které máte i při chytání ze břehu. Rybářská stráž totiž jezdí i po vodě a má oprávnění kontrolovat vše tak, jako byste byli na břehu.
  5. Hlubinná přívlač je zakázána. Říkáte si, že to se snad všeobecně ví, ale stále se rybářská stráž setkává s dotazy, zda je tento způsob lovu povolen. Odpovědí je – není!
  6. Trolling, ve zkratce vláčení za lodí – je sice povoleno, ale pouze na vybraných revírech a pouze lodí s vlastním pohonem, takže pádla do rukou pánové, a hurá na ně, na vorvaně (ale jenom tam, kde se to může!).
  7. Zavážení nástrah – co není zakázáno, je povoleno, a to platí pro tento případ. Zavážet se tedy může, pokud to na daném revíru není výslovně zakázané.
  8. Ačkoli je vyvážení nástrah povoleno, tak při vyvážení druhého prutu nejste přítomni u prutu prvního, proto je vždy dobré zkrátit dobu vyvážení na dobu nezbytně nutnou.
  9. Při plutí po vodní hladině je potřeba myslet na to, že pokud jede rybář na vodě, nemá absolutně žádnou přednost. Malé plavidlo totiž dává přednost všem ostatním plavidlům, tedy i plachetnicím, parníkům a prostě všem.
  10. Když už byl zmíněný ten parník, tak prosím Vás, myslete na to, že parník nezastaví na pětníku. Je to takový slon ve vodním porcelánu, takže pozor na to.
  11. Plavební dráhy (pokud není vyznačena plavební dráha, považuje se za plavební dráhu celá plocha vodního díla) – respektovat! Tady není o čem mluvit. Nesmíte být zakotveni v plavební dráze, stejně tak při zavážení musíte dávat pozor na účastníky vodního toku, ale to už řečeno bylo (opakování je matkou moudrosti mi říkala babička).
  12. Pozor na chytání v blízkosti kratší jak 100 metrů od hráze z lodi, protože ne vždy je vzdálenost vyznačena bójkami. Ale kdo chytá na Svratce 5, bójky na vodě určitě najde.
  13. Vyvazování u mol DPMB rozhodně NE, a to v žádné části přístavního mola, ani v blízkosti 50 metrů od něj. Tím akorát fakt slušně popudíte kapitány parníkoidů a od rybářské stráže si můžete vykoledovat odebrání povolenky k lovu.
  14. Buďte na vodě ohleduplní a nejezděte s loděmi v blízkosti břehu u ostatních rybářů. V lepším případě Vám vynadají do truhlíků a v horším případě jim uděláte jízdu jak cyp, když si namotáte jejich vlasec na motor.
  15. Myslete na to, že i rybáři, kteří chytají ze břehu, tak se svou činností zúčastňují plavebního provozu, zejména s ohledem na plující lodě poháněné motorem a plavidla DPMB v plavební dráze.

 

Snad bylo řečeno vše, co řečeno být mělo. Věcí k probírání by bylo spoustu, tak snad se někdy potkáme u vody a vše si v klidu a pohodě zodpovíme.

 

Petrův zdar Vám přeje Vaše rybářská stráž.

 

Autor článku: Tomáš Žemlička

"Když si dobře vybereš, stačí Ti jeden spolek na celý život ... PS BRNO2"